úterý 3. února 2015

BABY BLOG: Nošení dětí v šátku

Přeji krásný den!
V pátek 23. ledna jsem se zúčastnila kurzu Nošení dětí v šátku v pražském Acentru a ráda bych se s vámi o tuhle zajímavou zkušenost podělila. V minulém článku o Alternativním rodičovství jsem se zmínila, že bych ráda své miminko nosila v šátku. Tak jak to funguje v praxi?
Acentrum jsem objevila tuším přes facebook nebo Unii porodních asistentek. V Praze je takových center pro nastávající maminky a maminky s dětmi určitě spousta. Abych pravdu řekla, nepátrala jsem po dalších. Tohle mi prostě padlo do oka asi i právě proto, že mě oslovila jejich nabídka kurzů a jejich aktivity. Věděla jsem, že bych ráda navštívila kurz, kde se naučím pracovat s šátkem a také nějakou malou předporodní přípravu.

V Acentru jsem toho dne byla poprvé. Hned tam na mě dýchla taková příjemná přátelská atmosféra. Všude samá těhulka nebo maminka. Centrum je malé, útulné a přitom má skvělé prostory pro pořádání kurzů. Lektorka nemohla ze zdravotních důvodů dorazit, takže jsme chviličku čekaly na záskok. Mezitím nám slečna z recepce přinesla občerstvení. Využily jsme volného času a úplně spontánně jsme se s ostatníma maminkama začaly bavit. Bylo moc příjemné sdělit si nějaké zkušenosti. Na kurzu nás bylo pět - 3 těhulky a 2 maminky. Skvělým překvapením pro nás bylo, že záskok za lektorku byl muž a dokonce sám výrobce šátků Vatanai. Rozvalily jsme se na připravené matrace, k dispozici byly i velké míče a poslouchaly jsme úvod. Celá přednáška byla moc zábavná a přínosná, jelikož pan Kašlík má 7dětí a tudíž bohaté zkušenosti. 
Pak následovalo samotné vázání šátků. Naučily jsme se 3 úvazy, různé vychytávky a obměny. Šestitýdenní mimiko v šátku okamžitě spokojeně usnulo. Byla jsem naprosto nadšená a kurz mě opravdu neskutečně povzbudil a motivoval. Šátek jsem si pořídila rovnou po kurzu, abych mohla doma trénovat. Oslnila jsem přítele, který k celé akci byl mírně skeptický a přesvědčila ho, že to mělo opravdu cenu. No a po nácviku na plyšákovi jsem si troufla zašátkovat i Bertíka. Myslela jsem, že se bude bránit a uteče, ale i pejskovi se v šátku moc líbilo! Akorát nám za chvíli bylo strašné horko :D 
Už se nemůžu dočkat, až budu v šátku nosit miminko. Šátky jsou vhodné pro děti od narození do doby, než vám v šátku nebudou chtít být. Novorozenci šátkováním neublížíte, schoulený byl celých 9 měsíců u maminky v bříšku, není to pro něj nic neznámého. Jen pozor na správnou pozici hlavičky! Úvazů existuje spousta, ale jako u všeho je ze začátku lepší perfektně ovládnout jeden, dva a pak jak dítě poroste přidávat další. Důležité je, aby ve svislé poloze mělo dítě kolínka výš než zadeček! Dítě by mělo být nošené vždy obličejem k mamince nebo na boku tak, aby mělo možnost schovat se před okolním světem, když je pro něj situace nepříjemná. Nebo aby se mohlo ujistit pohledem na maminku/tatínka, že je vše v pořádku. Zároveň se k dítěti v šátku dostane daleko více podnětů, než kdyby jen leželo v kočárku, což přispívá k jeho rozvoji. Velká výhoda šátku je, že máte volné ruce, můžete tak zastávat téměř všechny činnosti a je to také velice praktické při cestování MHD. No a až dítě z šátku odroste, můžete ho použít třeba jako přikrývku nebo houpací síť. Klasické šátky Vatanai mají 4,5m a nemají určenou max. nosnost, v pohodě prý udrží dospělého 80kg chlapa. 
To je tak zhruba stručný přehled toho, jak kurz probíhal a co jsme se dozvěděly. Rozhodně bych všem maminkám, které plánují šátkovat, takovéhle setkání doporučila. Je velice příjemné potkat se s ostatními maminkami v tak příjemném prostředí a navíc se dozvědět spousta informací a zajímavých tipů. Na youtube je spousta videí a návodů, ale řekla bych, že účasti na kurzu, který má takovou specifickou atmosféru, se nic z toho nevyrovná. Jsem tím nabitá a usmívám se ještě teď! 
Ps: znáte babypunkovou kapelu Kašpárek v rohlíku? Náš šátek je jimi inspirovaný :)
Máte nějaké zkušenosti s šátkováním?

1 komentář:

  1. já hrozně moc chtěla šátkovat, ale člověk míní, osud mění, a čekáme dvojčátka, tak s nima by to asi bylo složité až nereálné... ale asi časem budu nosit jedno já a jedno manžel... na výlety do hor a tak...

    OdpovědětVymazat

Děkuji ♥